Simen på bronseplass under NM junior i Harstad!

Postet av Gudbrand Lien den 12. Mar 2017

Vi gratulerer Simen Syversen med 3. plass i M17 på lørdagens 10 km distanserenn under NM Junior i Harstad. En utrolig imponerende prestasjon. Etter å ha blitt nr. 13 på fredagens 10 km fristil, som i seg selv er veldig sterkt (men Simen setter seg høye mål), bestemte Simen seg fredagkveld at på lørdagen skulle han "sette alle kluter til". Og det gjorde han til gangs, åpnet knallhard, men greide likevel å holde trøkket helt inn. En velfortjent "belønning" til Simen som jobber utrolig målrettet, han har i følge trener Bjørn Sørli ikke stått over en eneste treningsøkt siden treningssesongen startet i mai. På bildet over ser vi Simen, sammen med lørdagens vinner Ansgar Evensen fra Vind og sølvvinner Fredrik Johnsrud fra Stokke.

Men Simen er ikke alene, det er jo en større gjeng av juniorer i Skiklubben og Hedmarken som sammen drar hverandre fremover. På bildet over løftes Simen på gullstol av Andreas Bjørgen og Kristoffer Kvarstad, med Johan Storebakken i forgrunn.

Krisstoffer Kvarstad har presterert veldig sterkt gjenneom hele sesongen, og har i alle Norgescup og NM renn denne sesongen vært topp 10, bortsett fra en 18. plass i M17. På fredagens fristil ble Krisstoffer nr. 7, og på lørdagens klassisk distanserenn ble det en 8. plass, etter å ha slitt med usikkert feste. Det viser styrke Krisoffer! Kristoffer angret litt etter løpet lørdagen på å ha brukt for lite tid på å finne de beste skiene. Men, også det er læring og en del av gamet.

Andreas Bjørgen fikk en 105. plass på fredag, og 108. plass på lørdag, men Johan Storebakken fikk en 125. og 137. plass. Begge to går i M17, og begge disse jobber målrettet og klatrer stadig høyere og høyere på resultatlisten.

Mari Røbøle Lien (bildet over) i K17 har hatt en noe trøblete forsesong med vond hals og dårlig pust. Disse problemene begynner nå å reduseres, og det medførte gode resultater i helgen. På fredag fikk hun en sterk 9. plass på fristil, mens hun på lørdag kanskje gikk sitt beste klassiskrenn noengang, og fikk en 12. plass i den tøffe konkurransen.

Fredrik Helgestad i M19/20 ble nr. 52 på fredag og nr. 30 og Norgescup poeng på lørdag. Fredrik er også i positiv utvikling og satser videre inn i seniorklassen neste år. Per Ivar Reinemo har slitt med sykdom denne sesongen. Ut fra den bakgrunn var fredagens 81. plass i M19/20 en sterk prestasjon. På lørdag ble det 113. plass. Mathilde Bangstad Bergersen er første års eldre junior. Hun var ikke helt fornøyd med fredagens fristil, hvor hun ble nr. 53. Mathilde fikk en flott 45. plass på lørdagens klassisk.

Utøverne er avhengig av et godt støtteapparat. Det har de i Hamar Skiklubb. På bildet over ser vi May-Britt Kvernvolden (Ottestad IL), Torill Kvarstad og Ronny Syversen på Kilbotn Skistadion i Harstad i helga.

Det sosiale er utrolig viktig, også om det er NM! Bildene nedenfor viser 2000-årgangen fra Hedmarken under kveldsmaten fredag kveld.

Mer info: