Kristian trapper ned

Postet av Gudbrand Lien den 3. Mai 2017

Kristian Græsli trapper ned skikarrieren etter sitt 2. år som seniorløper. Han har sagt fra seg plass videre på Team Veidekke Innlandet, som han var på i inneværende sesong. At Kristian nå trapper ned er nok for mange ganske så overraskende. Kristian har jo i mange år hatt svært gode resultater, og har hele tiden hatt en god utvikling som skiløper ved stadig tidsmessig komme nærmere og nærmere verdenseliten. Han har jobbet målrettet og langsiktig, også i en periode hvor han slet med ryggplager. Og de resultater han for eksempel har oppnådd i sine 2 første år som senior er langt bedre enn de aller fleste kan drømme om når de blir seniorer.

Nedenfor en det gjengitt hovedresultatene Kristian har oppnådd de siste 7 årene. Han har vunnet Hovedlandsrennet, NM junior, og Norgescupfinale for junior 2 ganger. Han har mange pallplasseringer i Norgescupen for junior. Som senior har Kristian bronse i U23-NM, 3. plass sammenlagt i U23-norgescupen, 5. plass sammenlagt i Norgescup fristil og 12. plass sammenlagt i Skandinavisk cup, for å nevne noen av høydepunktene.

På bildet over ser vi: til venstre når Kristian vant Hovedlandsrennet i 2011, midtre klipp øverst er fra juniorlandskamp stafett i 2012, midtre nederst er når Kristian tok NM junior gull i 2012, og til høyre er fra 2013 når det ble NM junior sølv på Kristian.

Og, det er ikke bare resultater som teller, selvsagt. For Kristian har nok alle de flotte treningsturene, det gode miljøet på trening og konkurranser, og de mange flotte reiser gitt han gode minner for livet. Og Kristian har vært et forbilde for mange ivrige fremadstormende skiløpere i skiklubben vår.

Bildet over ser vi Kristian som ivrig "unggutt".

Hvorfor da gi seg når ytterligere utviklingsmuligheter som skiløper ligger foran deg? Kristian er så heldig at han har mange gode egenskaper. Han kunne nok uten tvil ha utviklet seg ennå videre som skiløper. Men, Kristian stortrives også med studier. Nå manglet han den indre motivasjonen han tror skal til for å ta de videre ønskede steg som skiløper, samtidig som motivasjonen for videre studer er stor. Så, da ble valget slik det ble, og vi ønsker Kristian all lykke til videre!

Og, Kristian vil neppe «ligge på sofaen», vi antar vi ser han i Hamar Skiklubb drakt på NM stafett på Gåsbu neste vinter, og antakeligvis også på andre skirenn.

RESULTATER 2017:

• 3.plass – U23-norgescup sammenlagt
  • 12.plass i skandinavisk cup sammenlagt (5.plass i U23)
  • 5.plass – norgescup – sr (15 skøyting)
  • 13.plass – NM sr - 50 klassisk
  • 15.plass – NM sr - 10 skøyting (4.plass i U23-NM)

RESULTATER 2016:

• 8.plass – U23-norgescup sammenlagt
  • BRONSE – U23-NM (30 klassisk) + 5. og 8.plass
  • 9. og 11.plass – norgescup – sr

RESULTATER 2015:

• 2.plass – norgescup/vm-mønstring, sprint