Sterke prestasjoner også på lørdag og søndag under Junior-NM i Steinkjer

Postet av Gudbrand Lien den 4. Mar 2018

Junior-NM i Steinkjer fortsatte på lørdag med fristil distanse og på søndag med kretsstafett. Som på fredag stilte Hamar Skiklubb med 14 utøvere hver dag. Beste individuelle plasseringsmessige prestasjon fra Hamar Skiklubb stod Kristoffer Kvarstad for ved å bli nr. 15 på lørdagens 10 km fristil. Kristoffer åpnet friskt og ledet etter 2,2 km, og var nr. 2 halvveis. Men, det holdt ikke helt inn denne gangen. Simen Syversen (M18) gikk jevnt godt under hele NM og fikk en 18. plass på lørdagens fristil. Simen Krogstie Bjørgen (M18) åpnet også friskt og var langt fremme lenge, men det holdt ikke helt inn og fikk til slutt en 41. plass. I samme klasse var det gode løp på Andreas Bjørgen og Johan Storebakken med hhv. 95. og 108. plass i konkurranse med nesten 200 løpere.

I K18 gikk Susann Lyngnes (bildet nedenfor) sitt beste fristil distanserenn så langt i karrieren og fikk en flott 20. plass. Hanne Nilsen (bildet over) i K18 har hatt en flott fremgang denne sesongen, og kom inn på 41. plass på lørdag. Karen Amalie Nordseth (også avbildet nedenfor) fikk her en 25. plass. I K17 var Solvor Seim godt fornøyd med løpet og fikk en flott 77. plass i konkurranse med godt over 100 andre i samme klasse.

Reidar Aurmo i M17 fikk en god 24. plass i M17, men var ikke selv helt fornøyd med eget løp. I samme klasse fikk Mads Fraurud 148. plass. Og husk gutter, dere har fremtida foran dere, det kommer masse muligheter fremover.

Jentene i K19/20 har også hatt en god helg med flott prestasjoner. Mathilde Bangstad Bergersen ble nr. 61 på lørdag, og gikk en sterk 1. etappe på søndag. Marit Sveen gikk godt på fredag, og hadde en 102. plass på lørdag, mens Tina Rusten hadde god fremgang fra fredag og ble nr. 83 på lørdagens fristilrenn. Per Ivar Reinemo i M19/20 har også gått fort hele helga. På lørdag ble han nr. 80 av godt over 200 startende.

Nedenfor en noen korte video- og bildeglimt fra lørdag og søndag (NB! Kun av noen få av dere, dessverre).

På søndagens kretsstafett gjorde Hedmark Skikrets det godt både på herre- og damestafetten. Hedmark sitt 1. lag i herrestafetten, med Kristoffer på laget ble nr. 7, Hedmark sitt 2. lag, med Simen Syversen og Per Ivar Reinemo på laget, ble nr. 19, mens 3. laget til Hedmark, med Reidar Aurmo og Simen Krogstie Bjørgan på laget, ble nr. 35 av i totalt 130 lag.

I damestafetten ble Hedmark sitt 1. lag nr. 11, Hedmark sitt 2. lag, med Susann på laget, ble nr. 23, og Hedmark sitt 3. lag ble nr. 22 av i totalt 64 lag.

Vi takker masse til Henrik og hans smøreteam for glimrende jobb. Og takk til støtteapparat/foreldre ellers i klubben for flott support. Og takk til Hedmark Skikrets sine ledere Asgeir Murvold og Bjørn Ilsemann for glimrende ledelse.

Men utøverne og noen av lederne i skiklubben bodde på hotell i Steinkjer bodde foreldrene i Hamar SK, sammen med Ottestad foreldre på gårdshotellet Husfrua på Inderøya. Både utøvere og foreldre storkoste seg under Steinkjeroppholdet.

Igjen, gratulerer hele gjengen med et godt NM. Og, gled dere til neste år, når Junior-NM foregår på Savalen.

• Resultater finner du her.