Gudbrand Lien

Gudbrand Lien

Høst info fra hovedtrener

Postet av Gudbrand Lien den 8. Okt 2014




Hei. Her er litt info til løpere og foreldre om treningsopplegget utover høsten, og litt generelt om hvordan det går med Team 99+00+01+02.

V har kommet godt i gang med fellestreinger. Det ble faktisk startet opp midt i mai. Mange av løperne i teamet har deltatt på mange treninger gjennom sommeren og så langt i høst. Nå er høstferien her og Hamar skiklubb starter straks opp med fellestreninger for alle i yngres på Gubbestua.

Tirsdag i uke 42 blir det fult trøkk på Gubbestua fra kl 18.00. Det blir spennende å se hvor mange som møter opp. Dyktige og ivrige trenere er på plass for å skape nye gode skiløpere og ikke minst nye gode miljøer for byens barn og ungdom. Også i år vil det bli servert kveldsmat etter treningene for kr 10,- Informer gjerne andre om at skiklubben starter opp med treninger. Vi vil ha mange med.
Vi i team 99+00+01+02 vil også ha treninger på Gubbestua fra uke 42.

Som kanskje mange av dere har fått med dere har vi 4 fellestreninger i uka. 4 treninger som inneholder mye forskjellig og utfordrende aktiviteter. Vi trener styrke og basis inne. Vi har økter med fokus på hurtighet og bevegelse. Vi har varierte intervall økter med "ælghufs", løping og på rulleski. Vi har hatt og skal ha test renn og vi deltar på klubbsamarbeid økter. Vi har hatt en treningssamling og vi skal ha 2 til.


Hva har vi som mål?

Vi må huske på at vi jobber med breddeidrett og at vårt tilbud skal fange bredt. Det skal være mulig å delta på en trening i uka og føle seg som en del av klubben. Samtidig skal vi ha et opplegg som har som mål å utvikle seg som langrennsløper og å gå fort på ski. Det er en utfordring men jeg synes vi har klart det bra. Det å ha det bra i Hamar skiklubb er veldig viktig for skiklubben. Vi arrangerer samlinger for å utvikle gode miljøer. Helga i uke 42 reiser vi til Lindvallen i Sverige for å ha det bra sammen. Det er hovedmålet samlingen. Vi skal bo i leiligheter. Løperne for seg selv. De må klare å holde orden og å lage mat. De får kun penger av oss. Selvfølgelig skal de også trene og få fysiske utfordringer. Vår erfaring med slike samlinger er veldig positive. Vi setter stor pris på alle foreldre som skal bli med våre 26 løpere på denne samlingen. Sett også av helgen med miljøsamlingen på Skeikampen midt i november.


Treningsopplegget dag for dag:

MANDAG: Vi trener inne på Katta. Gruppa deles i 2. 99/00 og 01/02 sammen. Vi har 4 trenere på plass for å følge godt opp. I denne økta er det fokus på basis styrke og bevegelsesøvelser. Økta starter kl. 17.00 og varer i 90 min. Denne økta skal ligge fast frem til påske.

TIRSDAG: Vi trener ute. Fram til nå har denne økta blitt gjennomført på Jernbanemuseet men etter høstferien flyttes den til Gubbestua kl. 18.00. Gruppa har fram til nå vært samlet på denne økta men vi regner med at det vil komme enda flere på trening etter høstferien så da blir den delt. Kanskje med felles oppvarming og avslutning. Disse øktene har et veldig variert og spennende innhold. Som regel har løperne med skistaver og en hodelykt er også smart. Når snøen kommer vil denne økta bli der vi har snøforhold. Vi håper på å kunne bruke skiløypa i Ankerskogen mye.

TORSDAG: Her blir det primært intervall. Kan være på rulleski eller på bena. Økta starter kl. 18.00 og vil vare ca. 90 min. Rulleski vil foregå ved Vikingskipet (stor parkeringsplass). Her kan vi dele gruppa i 2 og kjøre rulleskiintervall på de som har mye trening på rulleski mens vi kan ha grunnleggende rulleskitrening for de som ikke har gått mye på rulleski. Denne økta kan også være "ælghufs" med oppmøte innerst i Snekkerstuvegen. Da blir den felles for alle. Det viktigste for dere blir å vite at det er trening torsdager kl. 18.00. Info om akkurat hvor legges ut på aktivitetskalenderen på hjemmesiden og på Facebook søndag før uka begynner. Noen ganger kan det også hende at vi kjører en litt roligere økt på torsdager. Til vinteren blir denne økta på ski. Vi håper på Gåsbu stadion.

LØRDAG: Vår Ælghufsdag. Tøff økt med fokus på hard intervall. Vi prøver å gjennomføre økta i litt utfordrende terreng som utfordrer mer enn bare pusten. Økta starter kl. 10.00. Noen ganger vil vi ha rulleski på lørdager. Den vil bli lagt til området rundt Domkirkeodden.
Det er alltid en økt på lørdager kl. 10.00. Til vinteren blir det lørdagsøkter når det passer i forhold til skirenn.

Dette var litt om våre faste fellesøkter utover høsten. Vi tror det er viktig for dere at dere vet hvilke dager det er tilbud om trening. Det er ikke noe krav fra vår side om at dere skal være med på alt. Ønsker noen å trene enda mer bør det absolutt være rolig trening.

Etter behov vil vi også tilpasse til hver enkelt om hvor mye de skal være med. Noen trener så mye og har klare mål om hva de ønsker å få til med startnummer på at disse noen ganger vil få litt ekstra oppfølgning. Ta gjerne kontakt med oss om du mener dette er noe vi bør se etter hos deg eller hos ditt/din barn eller ungdom. Vi har som mål å hjelpe alle så bra som mulig.

Vi ønsker å gjennomføre et foreldremøte i løpet av noen uker. Kom gjerne med innspill til saker dere ønsker å ta opp.

Ha en flott treningshøst i Hamar skiklubb

Anders Hovde



Kommentarer

0 Kommentar

Logg inn for å skrive en kommentar.

Powered by: Bloc