Sterke prestasjoner på sprint og stafett i Hovedlandsrennet

Postet av Gudbrand Lien den 29. Feb 2016

Sprint fristil - lørdag

På lørdag stod det sprint fristil på programmet i Hovedlandsrennet (HL) i Fauske. Det å komme videre fra prologen (topp 30) er veldig tøft, og marginene mellom "stang inn" og "stang ut" er veldig små. Ei som hadde en veldig god prolog på lørdag var Mari Robøle Lien (bildet over), med 7 beste prologtid i J16. Hun kom dermed videre til kvartfinale, og fra den videre til semifinale. I semifinalen ble hun slått ut (4. mann hvor 3 gikk videre til finale, se bildet under), men fikk en meget sterk 7. plass totalt. I samme klasse ble det også en gledelig 17. plass til Susann Lyngnes fra Mjøsski.

Flere av HSK-gutta på sprinten var svært nære å gå videre i prologen, men hadde "stang ut". Sigurd Skurdal var ca. 1 sekund fra å gå videre fra prologen, Simen Syversen og Kristoffer Kvarstad var ca. 2 sekunder fra å gå videre! Sigurd fikk 39. premie, Simen 52. premie, Kristoffer 54. premie, Andreas Bjørgen 79. premie og Johan Storebakken var godt fornøyd med 211. plass i en stor G16 klasse. Alt er flotte prestasjoner, og de små avstander opp viser hvor jevnt og tøft det er.

Petter Tajet i G15 hadde nok håp om avansement fra prologen, men også han hadde "stang ut" i den sammenheng, men fikk en flott 41. plass, litt over 2 sekunder fra å gå videre fra prologen. Mats Opsal fra Mjøsski tok her en knallsterk 6. plass.

Det som er så bra med disse gutta er det flotte samholdet de har (se bildet under), de har det moro på tur sammen, og treningsmessig drar de hverandre fremover.

Kretsstafett - søndag

På søndag var det kretsstafett på programmet. Dagens største prestasjon sett med Hedmarks øyne den dagen stod Hedmarks 1. guttelag for, hvor Kristoffer gikk 3 etappe.

På laget som vant 4. plassen gikk Jonas Vika (Mjøsski, til høyre på bildet over), Petter Myhr (nr. 2 fra venstre over), Kristoffer Kvarstad og Simen Krogsti Bjørgan (Nordbygda/Løten, til venstre på bildet over). Sterk gåing av hele laget og de var med å prege stafetten hele veien. Kristoffer gikk ut og kom inn som nr. 2 på sin fristiletappe, og markerte styrke. Ikke tilfeldig at gutta forsøker å løfte Kristoffer på gullstol etter løpet (bildet under). Resultater som gutta fikk i denne stafett, og slik som Petter Myhr sin HL seier på fredag bør stimulere hele langrennsmiljøet i denne alderen, både jenter og gutter, i Hedmark til videre skitrening og deltagelse på skirenn.

Ikke bare 1. laget i gutteklassa til Hedmark leverte sterke prestasjoner. Hedmark's 2. lag i guttaklassa, med Simen Syversen på laget, fikk en flott 16. plass. Simen var uheldig å bli syk i forkant av Hovedlandsrennet, og slett derfor litt (sammenlignet med tidligere i vinter) på fredag og lørdag. På søndag viste imidlertid Simen mye av "de gode gamle takter", med en sterk etappe (bildet under).

Andreas og Sigurd leverte flotte etapper på Hedmarks 3. lag som endre på 35. premieplass av 114 fullførende lag. Mari gikk på Hedmark skikrets sitt 1. lag, som endte på 15. premieplass av i alt 72 fullførende lag. Mari hadde 7 beste etappetid.

For utøverne er det godt å ha et støtteapparat. Og, denne utøvergjengen er heldig ved å ha et godt trenerteam og en ivrig foreldregjeng som støtter opp på en utmerket måte. Vi hadde med oss smørebilen oppover til Fauske. Dugnadsånden er stor, 2 av oss byttet på å kjøre bilen fra Hamar til Fauske/Bodø opp på onsdag, og 2 andre kjørte bilen tilbake søndag natt.

Og fra torsdag til søndag ble ski smurt og ski testet, med mere, fra morgen til kveld. Andre og Ronny var nok de som klart hadde flest timer i smøreboden, så sånn sett er ikke bildet nedenfor representativt. Det å være med å følge opp disse yngre utøverne er både lærerikt, sosialt (også på tvers a klubber og kretser) og givende.

De som er 15-16 år neste år og deres støtteapparat kan glede seg til neste års Hovedlandsrenn, som da går i Tolga!

Resultater fra Hovedlandrennet 2016 (alle øvelser) finner du her.