Hamar Skiklubb i samarbeid med Hedmark Skikrets etablerer et «mer profesjonelt» smøreopplegg på Norgescup/NM for junior

Postet av Gudbrand Lien den 8. Jun 2017

Det er en rekke ivrige og målretta junior/senior-utøvere i Hamar Skiklubb. Mange av disse utøverne har lyst til å satse langrenn fremover og ønsker å nå lengst mulig. Dette er utøvere som trener både mye og godt, de velger skolegang/studier som gjør det optimalt å kombinere trening med skolegang/studier, og de legger opp hverdagen for å utvikle seg best mulig som skiløpere. I dette perspektiv er det viktig å ha like gode ski som sine konkurrenter i viktige skirenn. I tillegg til de utøverne som vil nå lengst mulig er det også veldig viktig å få med flest mulig lengst mulig. Det kan fort være betydelige forskjeller på både glid og feste mellom de øverst og de lenger ned på resultatlista. Dette kan også gjøres noe med, ved å tilby et «mer profesjonelt» smøreopplegg til alle.

I konkurranser er det store forskjeller på glid og feste om en smører optimalt eller ikke. Fakta er at det ikke nødvendigvis er så vanskelig å smøre, bare en vet hva en skal smøre med! Ut fra utøvernes ønsker, og for at alle utøvere som deltar fra Hamar Skiklubb skal kunne stille til start på hovedrenn med like gode ski som konkurrentene velger Hamar Skiklubb i samarbeid med Hedmark Skikrets å etablere et mer spisset og kall det gjerne et «mer profesjonelt» smøreopplegg fra kommende skisesong. Med hovedrenn siktes det her primært mot Norgescuprenn og NM for junior i tillegg til NM senior (seniorene har via Team Veidekke Innlandet på Norgescuprenn/NM tilgang på Skiforbundets/Rekruttlandslagets testresultater). Dette «mer proffe smøreopplegget» betyr ikke at vi heretter skal bruke mer og dyrere smøreprodukter, men at vi skal jobbe mer systematisk, typisk i forkant av skirennene (på renndagen) med testing og valg av struktur, type rill, og glider og festevoks. Jo mer systematisk vi jobber med dette, jo større sjanse er det for at utøverne våre i renn etter renn har like gode ski som de fremste konkurrentene.

Etableringen av dette «mer profesjonelle» smøreopplegget er altså et samarbeid mellom Hedmark Skikrets og Hamar Skiklubb. Det er enighet om at Hamar Skiklubb står for investering i nødvendig utstyr og at de stiller med smørere for å ta seg av all testing på renndagene. Hedmark Skikrets kjøper seg så tilgang på testresultatene fra Hamar Skiklubb. Med denne rollefordeling oppnås klare spilleregler og ansvarsforhold.

Hamar Skiklubb har investert i smørevogn (bildet ovenfor), flere testserier med ski og har inngått avtale med Henrik Sørli om å være hovedsmører på hovedrenn. Henrik Sørli har tidligere vært smøresjef i Hedmark Skikrets og har de siste årene jobbet som en av hovedsmørerne for Madshus. Henrik er en meget anerkjent smører i skimiljøet, og er for øvrig bror til Bjørn Sørli, som er hovedtrener for Hamar Skiklubbs junior- og seniorgruppe. Henrik Sørli vil på renn ha med seg en til to smørere til (vekselvis Jan Korsvold og Jarle Thon, begge med masse erfaring fra Madshus-bua på skirenn rundt omkring, pluss en av utøvernes foreldre), samt to skitestere (rekruttert blant utøvernes foreldre), slik at teamet samlet på hovedrenn skal kunne utføre grundig testing og smøre skiene til Hamar Skiklubbs løpere pluss noen få løpere til, som det gjøres avtale med.

På bildet ser vi Henrik Sørli, avbildet sammen med Tuva Bakkemo fra Gjøvik Skiklubb, under NM på Gålå i april 2017.

De testresultater som Henrik og hans team kommer frem til på renn vil løpende meldes fra til smøreteamet som Hedmark Skikrets vil ha på hovedrennene. Hedmark Skikrets smører så for de utøvere som velger å bruke skikretsens opplegg, basert på innrapporterte testresultat. Sånn sett bidrar dette opplegget også til en styrking av smøreopplegget Hedmark Skikrets har hatt de foregående årene.

Målet er å kunne tilby et smøreopplegg som er minst på høyden med det opplegg skiprodusentene Madshus, Fischer med flere og andre team som Team Kollen og Gjøvik-Toten Langrenn med flere tilbyr.

I et smøreopplegg som dette er det fordel at utøverne har mest mulig lik typer slip for de forskjellige fører, og det jobbes med å finne en sportsforhandler som kan påta seg på en ensartet måte å slipe våre ski. Kostnader for utøverne med å benytte seg av smøreopplegget vil vi også komme tilbake til, men her viktig at prisene ikke skal virke avskrekkende.

Foruten å kunne bidra til gode ski på hovedrenn vil dette smøreopplegget være viktig for utvikling av miljøet innen skisporten både i Hamar Skiklubb og i Hedmark Skikrets, det vil også være en effektiv utnyttelse av gode innleide smørere og andre frivillige hjelpere, og det vil bidra til å bygge smørekompetanse i klubb og krets.

Link her til Hedmark Skikrets sitt oppslag om smøreopplegget.

Støtteapparatet til Hamars junior og senior utøvere

Med denne utvidelsen med smøreopplegg får utøvere støtte både gjennom trenerteamet og smøreteamet (som bildet nedenfor illustrerer). Men, selvsagt, det er utøverne som bestemmer og har ansvaret, både i den daglige treningen og når det kommer til valg av smurning og ski på skirenn.