KM-helg/Sjusjøcup 3 og 4

Postet av Andre Kvarstad den 28. Jan 2018

Denne helgen har det vært arrangert KM Sprint klassisk på Kjellmyra og KM fellesstart skøyting på Haslemoen/Våler.

Delt vinner i M18 på skøyting fellestart

KM sprint klassisk på Kjellmyra ble arrangert ifbm fotballbana på Kjellmyra og stadion er veldig kompakt. Utgangen er tøff hvor man raskt etter start går inn i en bratt motbakke. Etter dette går løypa i 3 varianter hvor den lengste går rundt hoppbakken ved stadion og hvor man får en lang nedkjøring tilbake til stadion. På stadionanlegget går løypa rundt fotballbanen med 2 krappe høyresving før oppløpet. Utøverne fikk utfordringer noe pga det skarpe føret vi hadde, men løste disse på en veldig god måte.

Her fra finalen i G14

Hamar skiklubb stilte med mange løpere på Kjellmyra og fordelt over de fleste årsklassene. Kanskje spesielt gledelig å se at våre juniorer også stiller på lokale kretsmesterskap og at våre yngre utøvere får se juniorene krige om KM medaljer. I klassene G13 stilte vi hele 4 løpere og det samme i klassen G14. Disse klassene var også de med flest deltakere, hele 26 startende i klasse G14.

Av våre løpere oppnådde vi følgende medaljer i KM (gjelder fra 13 år)

J13: Sølv - Mari Ovidia Ranestad G13: Gull - Jonathan Hemb Fjeldstad

G14: Sølv - Jørgen Kvarstad  M17: Gull - Petter Tajet

M18: Gull - Simen Syversen  Sølv - Andreas Bjørgen  Bronse - Simen Krogsti Bjørgan

K18: Gull - Susann Fedreheim Lyngnes  Bronse - Hanne Nilsen

K19/20: Sølv - Marit Skarderud Sveen  Bronse - Tina Rusten

Se også fin artikkel fra lørdags sprint i Hamar Arbeiderblad Her

Søndagens fellestart gikk på Haslemoen, på skianlegget i den gamle nedlagte militærleiren. Løypa her er forholdsvis flat og det blir en typisk dobbelt-dans løype for løperne. Været hadde endret seg litt fra en kald lørdag til en mild søndag med snø i været. Kram snø ga nok noe forskjeller på skiene men stort sett god glid for de fleste.

Igjen stiller Hamar Skiklubb med mange løpere og vi preger både startfelt og seierspallene. Vi liker først og fremst at vi har med mange løpere til start, men det er selvsagt også hyggelig at vi er med å kriger om KM-titler. Igjen vil vi berømme junior-løperne å stille manns- og kvinnesterke på denne fellestarten som gode forbilder for yngre utøvere.

Gutta fra Hamar i G14

Denne søndagens KM medaljører fra Hamar Skiklubb var

J13: Gull - Mari Ovidia Ranestad. G13: Sølv - Jonathan Hemb Fjeldstad

G14: Bronse - Jørgen Kvarstad  G14FH: Gull - Isak Brenden

J15: Bronse - Emma Bangstad Bergersen G16: Bronse - Magnus Martinsen Stensby

M17: Bronse - Mads Hagen Fraurud

M18: Gull (delt) Simen Syversen og Simen Krogstie Bjørgan

K18: Sølv - Susann F Lyngnes  Bronse - Hanne Nilsen

K19/20: Bronse - Mathilde Bangstad Bergersen

Vi gratulerer alle deltakere, alle KM-vinnere og medaljører denne fantastiske skihelga i Solør!

Resultater KM Sprint

Resultater KM fellestart

Noen av våre løpere gikk også skirenn andre steder i helga og våre juniorer Mads Fraurud og Reidar Aurmo gikk sprint på Gjøvik lørdag hvor begge gikk til en semifinale, mens Reidar gikk skøyting på Vind søndag. Han ble her nr 7. Reidar er opprinnelig fra Lom og gikk mot «gamle» kretskamerater denne helga. På søndagens skøyterenn gikk også vår senior Fredrik Helgestad inn til en fin 10. Plass i seniorklassen på Vind.

Stian Berg gikk inn til en flott 34. Plass i senior elite klassen i Marcialonga.

Hamar Skiklubb gratulerer!

Mari Ovidia på pallen i KM Sprint i J13