Skisesongen i gang, det er også Kristoffer👍

Postet av Gudbrand Lien den 20. Nov 2020

I dag dro skisesongen i gang, med klassisk sprint på Beitostølen. Og, allerede fra start på sesongen dro Kristoffer Kvarstad til med en sterk sprint, i sin første konkurranse som seniorløper. Det er ikke "bare, bare" å bl.a. skulle forsøke å yppe seg mot forrige års suverene juniorverdensmester, seniornorgesmester og kamaret Ansgar Evensen, og ikke minst forsøke å utfordre den ubestridte verdensener i sprint og muligens Kristoffer sitt store forbilde Johannes Høsflot Klæbo. Kristoffer greide hverken å tukte Ansgar og/eller Johannes, MEN, han gjorde en meget god sprint, og fikk en hederlig 20. plass i sin seniordebut. Gratulerer!

Han var da 5. beste U-23 utøver. I prologen ble Kristoffer nr 26, i kvarfinalen gikk han lenge bra, men var ikke helt fornøyd med siste svingen nede i bakken og stivnet noe opp mot stadion og oppløpet. Uansett, meget god sesong- og seniordebut😊

Fredrik Helgestad var i prologen drøye 5 sekunder bak Kristoffer og drøye 16 sekunder bak Johannes, og det holdt i dag ikke til å gå videre til kvartfinaler. Det samme gjaldt Susann Fedreheim Lyngnes i kvinneklassen, hun ble litt for langt bak til å gå videre til kvartfinaler.

Det er en spesiell tid, med betydelige utfordringer for Coronaspreding og dermed er det strenge restriksjoner på hvor mange som får gå skirenn. Av den grunn hadde vi flere i dag som ville gå fra Hamar Skilubb (og andre klubber) men slapp ikke til, eller fikk klarsignal såvidt sent at en ikke rakk å stille til start. Sånn er det bare i disse tider. Bare det å kunne arrangere rennet er jo i seg selv veldig bra. Vi håper imidlertid smittepresset fremover svekkes, slik at alle de som ønsker å gå nasjonale skirenn kan stille til start. Tiden vil vise ...

I morgen står det 15 km klassisk for menn og 10 km klassisk kvinner på programmet på Beitostølen. Fra Hamar Skiklubb er det da bare Fredrik Helgestad som får gå. Masse lykke til Fredrik!

Hvem som går 15/10 km skøyting fra Hamar Skiklubb på søndag er pr. nå ikke avgjort, men vi forventer i alle fall Fredrik går også da.

Resultater med mere fra Beitostølsprint rennene finner du her.