Oslo Skifestival 2016, like artig som alltid

Postet av Gudbrand Lien den 24. Jan 2016

4200 starter var det i Oslo Skifestival 2016 som ble avviklet i Holmenkollen med fristil på lørdag for de i alderen 9-16 år, mens det på søndag var klassisk på programmet. Da med stafett for de 14 år og yngre, jaktstart for 15-16 åringene og duathlon for juniorene og seniorene. Bildet over viser Hamar sitt lag som stilte i mix-klassen 11-12 år på søndag. På laget gikk Vetle Søndmør Martinsen (til høyre), Audun Seim (i midten) og Jakob Kjølle Slette (til venstre). Gutta stortrivdes i Kollen og gikk også fort, de fikk en flott 36 plass av 150 lag. Kjempebra gutter!

3 jenter som også strålte i "Kollen-tåka" var HSK sitt jentelag i klasse 13-14 år. Eller rettere sagt, det var et sammensatt lag av Vang Skiløperforening og Hamar Skiklubb. Dina Lidahl Lillejodet gikk 1. etappe (til høyre på bildet nedenfor), Ane Kjærnes gikk 2. etappe (midt i bildet nedenfor) og Emma Bangstad Bergersen 3. etappe (til venstre). Jentene fikk en flott 22 plass av totalt 49 lag. Kjempebra jenter!

14 løpere fra Hamar SK gikk på lørdagens fristil. Det var flotte forhold og raskt føre. Resultatmessig høyest på listen finner vi Mari Robøle Lien (nr. 6 i J16), Simen Syversen (nr. 12 i G16), Jonathan Hemb Fjeldstad (nr. 14 i G11) og Emma Bangstad Bergersen (nr. 15 i J13). Dette er veldig sterke løp av alle 4, og dere andre i samme årsklasser kan "bruke disse som målestokk og noe å strekke dere etter" på treninger og lokale konkurranser. Nevner også at Johan Storebakken (G16) er tilbake i teamet og konkurranser (etter en lengre periode med skader), noe som er veldig hyggelig. Bildet under viser Johan i flott driv opp "Hellner-bakken" på søndagens renn.

På søndagens renn leverer Mari og Simen igjen gode løp, denne gang med jaktstart i klassisk stil. Begge forsvarer plassene fra lørdagens løp, og blir dermed hhv. nr. 6 og nr. 12. En annen som viser sterke takter lenge på søndagens jaktstart var Kristoffer Kvarstad. Han gikk rett og slett veldig fort lenge, men møtte dessverre "veggen" halvveis på sisterunden og måtte gi seg. Men, snart holder du helt inn, og da går det fort Kristoffer!

Hyggelig var det også å se Mathilde Bangstad Bergersen "back in business" (etter å vært sjuk), ved å stille på søndagens duathlon i K18, hvor hun fikk en fin 5. plass.

For 2000 gjengen med foreldre ble det gode "sosiale resultater" i Oslo Skifestival ved å bo på Holmenkollen Park Hotell, sammen med "konkurrenter" fra MjøsSki, Vang Skiløperforening og Nordbygda/Løten IL Ski. Hyggelig felles middag og sosialt samvær. Bildet under viser Mari (til venstre) sammen med MjøsSki jentene etter lørdagens renn.

Det er alltid like moro å delta på Oslo Skifestival. Det er en historisk skistadion (mest berømte i verden), det er en breddemønstring, de som ønsker det får målt seg mot noen av de raskeste i landet, og det gir mulighet for "sosial resultatbygging". Arrangementet glir alltid smertefritt. Vi ser frem til neste år!

Resultater for både lørdag og søndag finner du her