Junior NM Sprint 2024 og junior NC Granåsen 2024

Postet av Andre Kvarstad den 20. Feb 2024

I helga foregikk Junior NM Sprint 2024 og NC Junior i VM-anlegget i Granåsen, Trondheim. Det var en helg fylt med spennende konkurranser og stor glede blant både utøvere og støtteapparat. Hamar Skiklubb ser lyst på fremtiden med lovende juniorutøvere i stallen sin. og klubbens lovende unge skitalenter imponerte med sterke prestasjoner. Eirik Fjeld

Eirik Fjeld

Kristin, Emma, Mari Ovidia, Sturla, Eirik, Martin og Jørgen representerte hamar Skiklubb på en utmerket måte. Sammen med øvrige løpere og støtteapparat i Team Hedmarken junior og Hedmark Skikrets, gjennomførte vi fredag sprint klassisk, lørdag en klassisk distanse og søndag skate fellestart for yngre junior og skate individuellstart for eldre juniorer.

Kristin og Sturla er førstereis løpere i norgescup-sirkuset og har nå gjennomført sine to første NC helger på Lygna og Granåsen Trondheim. De har levert gode konkurranser og Sturla fikk testet sprintformen i kvartfinalen på fredag mot landets beste 17-åringer. Det var kun marginer som skilte ham fra en semifinale blant landets 20 beste sprintere.Kristin Narum SyversenSturla Dahl Bøhleng

I klassen eldre junior hadde vi fredag alle våre juniorer videre fra prolog med Eirik med beste prologtid av våre. Jørgen og Martin kom seg videre til semifinale og endte til slutt henholdsvis nummer 18. og 16. Dette gir gode erfaringer og norgescup-poeng, og Martin ligger pr i dag som nr 14 i norgescup sprint totalt.

NM Sprint 2024 ble en meget god dag for Hedmark Skikrets hvor vi i klassen eldre junior menn hadde 5 av 20 løpere fra Hedmark og hvor Andreas Hermansen fra Vang fikk NM sølv. Vi gratulerer Andreas og alle andre hamar-løpere og skiløpere med flotte prestasjoner og resultater. Se også egen sak på kretsen sine sider her.

Lørdag våknet vi til skydekke og forventinger til lett nedbør i klassiskløypene i Granåsen. Våre testere var som vanlig tidlig ute og vi testet både ulike klistervarianter og tørrvoks som feste og ulike produkter på glid og rill. Henrik var som vanlig med oss som hovedsmører og sammen med Knut Jørgen holdt oss i gang med testingen av ski, for å gi våre løpere best mulig grunnlag for en god prestasjon. Jentene startet først og vi fikk et noe uventet snøfall i løpet av den neste timen. Så roet det seg litt igjen før gutta skulle starte. Jentene hadde gode ski og Mari Ovidia hadde en flott prestasjon i eldre junior kvinner og endte på en veldig god 25. plass. Karrierebeste som junior, og det som yngst i en sterk eldre juniorklasse. På 7,5 km er hun under 1 minutt bak deltakere som gikk junior-VM!

Mari Ovidia Ranestad

Så snart eldste gutteklasse hadde startet så kom det på nytt et kraftig, uventet snøfall. Dette skapte endel utfordringer med smøreforholdene og våre løpere hadde litt ulike erfaringer med dette. Men Hedmark Skikrets hadde Østen Midtsundstad som gikk inn til en meget sterk 6. plass i eldre junior! Gratulerer til Vaaler og Østen! For de yngre guttene ble det en tøff dag som viste at det skiller i årskullene og det ble viktige erfaringer å ta med seg videre.

Søndag sto det NC skate på agendaen og det ble en nydelig dag i solskinnet i Granåsen. Vår Emma gikk inn til en flott 65. plass i K18 år og fikk med seg gode erfaringer og  FIS-punkter til senere starter. For Sturla var det en god erfaring med fellestart, og erfarte nok at det er tøffe løyper i Granåsen og at det kan være lurt å spare noen krefter til andrerunden :-)

Alt i alt en veldig fin helg sammen med løpere, støtteapparat og foreldre. VM-anlegget i Granåsen fremsto innbydende og Trøndelagen ga oss det meste av det de er mest kjent for, Været!

Takk alle løpere, støtteapparat og foreldre i Hedmark Skikrets for en super-helg og jeg påstår vi skaper rammebetingelser sosialt og ifht konkurranser i norgestoppen gjennom et meget sømløst opplegg i Hedmark Skikrets. Takk til Astrid Hermansen som Hedmark Skikrets sin leder for helgen og loset oss gjennom dette på en utmerket måte.

André - referent

Henrik Sørli og Knut Jørgen Stramrud i aksjon. Smørebua skaper gode arbeidsforhold til smørerne våre. Smøreteamet besto ellers av Erik Kleven, Erik Bøhleng, Jan Ulrik Baksjøberget, Ulf Erik Strand, Trond Opsahl og André Kvarstad. Tilsammen ble det denne helgen smurt ca 150 par ski og skitesting på ca 150 km med skitesting

Bamsemums, seigmenn og nistepakker må til.

Morgenstemning. Smørevogn, testere og Hamarteltet på plass fra kl 6.00 hver morgen.

Felles gjennomgang av løypene på torsdag. Hamar Skiklubb hadde med 7 løpere og Hedmark Skikrets hadde med ca 45 løpere denne helga. Vårt smøretilbud som samarbeider med Hedmark Skikrets ivaretok 37 av disse løperne.