NM del 1 er over, med både gode prestasjoner og inspirerende opplevelser for Hamar Skiklubb-utøverne

Postet av Gudbrand Lien den 2. Feb 2020

NM del 1 på Konnerud er over. Det har vært 4 flotte dager på Konnerud, hvor Hamar Skiklubbløperne har stått for flere flotte prestasjoner og fått med seg gode, motiverende opplevelser for videre satsing.

I dag, søndag, stod det stafett på programmet, og Hamar Skiklubb stilte gledelig med 4 herrelag og 2 damelag. NM stafett er skisportens nasjonaldag, og hvilket nummer en blir er her ikke det viktigste, det viktigste er å delta å oppleve fellesskapet og idrettsgleden. Alle 6 Hamar Skiklubblagene gjennomførte på en god måte.

Resultatmessig fikk vi i herreklassen 30. plass på 1. laget, 42. plass på 2. laget, 51. plass på 3. laget og 103. plass på 4. laget, av i alt 134 fullførende lag. Vinner i herreklassen ble Lyn. I dameklassen ble Hamar Skiklubbs 1. lag nr. 42, og 2. laget nr. 70 av 78 fullførende lag. Nes vant kvinneklassen. Gratulerer med innsatsen til hele gjengen. God laginnsats av våre utøvere, og flott utgangspunkt som forbedringsmål i neste års NM!

Nednenfor er en filmsnutt av ALLE Hamar Skiklubbutøverne fra dagens stafett:

(Takk til Marianne Myklebust og Per Olav Bjørgan for video- og bildetaking)

NM innledet på torsdag med fristil 15/10 km. Hamar SK utøverne gjorde en god innsats, selv om kanskje den "råe toppformen" manglet denne dagen. Blant gutta var Anders Nyaas best på 15 km fristil med 67. plass, 2,12 bak NM-vinner Finn Haagen Krogh. Ulrik Måbø er i fin fremgang og ble nr. 92 (2,43 bak), Per Ivar Reinemo nr. 112 (3,19 bak) og Jørgen Stigen nr. 116 (3,29 bak). Madeleine Nilsen Austad ble nr. 76 i kvinneklassen på 10 km fristil.

På fredagens sprint var både Anders Nyaas (avbildet øverst i innlegget) og Kristoffer Kvarstad (bilde nedenfor) veldig nære å gå videre fra prologen. Anders var nr. 35 i prologen, 75 hundredel for langsomt til å gå videre, Kristoffer var nr. 37 og 81 hundredel fra å gå til kvart-finalen. Fredrik Helgestad var nr. 47 og drøye 2 sekunder fra å gå videre. Jørgen Stigen var litt lengre bak avansement, men en 93. plass i NM er bra. I kvinneklassen stilte Madeleine Nilsen Austad til start og gjennomførte, som alltid, på en fin måte.

Fredagens morsomste var at eldre junioren Ansgar Evensen, fra “rett over Mjøsa, og da på den gærne sida”, ble Norgesmestern i herreklassen. Gratulerer så mye til Ansgar. Det antas å inspirere flere i junior/seniorgruppa i skiklubben ...😉

På  lørdag var det klassisk fellestart, 30 km for menn 15 km for kvinner. Hamar Skiklubb stilte med Anders Nyaas, Fredrik Helgestad og Jørgen Stigen. Meget sterke løp av Anders og Fredrik denne dagen. Vi gratulerer Anders og Fredrik (bildet nedenfor) med sterke 33. og 35. plasser, noe som er veldig bra i dette selskapet👍

Bildet nedenfor viser Mads Greni Arnesen "in action" fra søndagens stafett.

Vi har en bra stor gjeng i junior/senior, med seniorer som beveger seg steg for steg nærmere de beste og juniorer som ser og vet at "alt er mulig". Det er et godt utgangspunkt for fremtiden.

Avsluttningsvis takker vi trenere, smørere, skistestere og annet støtteapparat for alltid kjempeinnsats og uvurderlig støtte for utøverne.

Resultater fra NM finner du her.