Sigurd Ruud Skjeseth - Fra middels gutte-langrennsløper til en av Norges beste på lengre distanser i friidrett

Postet av Gudbrand Lien den 8. Aug 2020

Sigurd Ruud Skjeseth, fra Romedal, var som gutteløper aktiv skiløper i Hamar Skiklubb. Sigurd, født i 1996, tilhørte den store gjengen av utøvere født 1995-1998. Det var en gjeng på mer enn 20 jente- og gutteutøvere av disse årganger i Skiklubben. Av disse som har "trukket det lengst" i langrenn er Kristian Græsli  (født 1995), som våren 2018 la opp etter å nærmet seg de aller beste langrennsløpere i Norge/verden og var på Team Veidekke Innlandet, og Fredrik Helgestad (født 1997) som fortsatt er aktiv og i fin utvikling nærmere og nærmere landets beste skiløpere. En i gruppa som lå "midt på treet" var Sigurd Ruud Skjeseth. Sigurd var også med litt i orientering. Han hadde glede av å være med i gode og utviklende treningsmiljøer, samt at felleskapet i disse miljøene skapte varige vennskap.

Etterhvert ble Sigurd med også i friidrett, og det ble denne idretten han ville satse på. Han var ikke den som toppet alle resultatlister, men Sigurd satte seg mål og jobbet mot disse. På veien har han hatt flere lengre skadeperioder, men den indre driv og tålmodighet har hele tiden vært der til å jobbe langsiktig.

Og tålmodighet betaler seg. Etter å ha vært skadet mye av forrige sommer, trente Sigurd alternativt og smart, noe som i oktober ga 6. plass på NM terrengløp 2019.

I går stilte Sigurd på 10 000 meter i Kristiansand. Målet til Sigurd var å slå sin personlige rekord på 29.52, selv om han også i oppkjøringen til denne sesongen har slitt med skader. På friidrett.no leser vi fra gårsdagens løp "Tjalves Sigurd Ruud Skjeseth er tilbake etter skadeproblemer og perset til 28:41.8. Han var da under kravet til avlyste EM i Paris på 28:50.00 og er inne som nummer 18 i Norge gjennom alle tider." Gårsdagens løp tilsvarer ca. 2 minutt og 52 sekund per kilometer i 10 km, og Sigurd perset med over minuttet. Rått Sigurd!

Vi ser frem til å følge din utvikling videre!