Vertsfamilie for skiløperen Max fra Grønland

Postet av Kjetil Kjærnes den 20. Mai 2021

Videreformidler forespørsel fra AFS om vertsfamilie for skiløperen Max fra Grønland. Han er født 2004 og kommer til Norge i august for å følge norsk skole i ett skoleår.

AFS Hamar er et lokallag i den ideelle organisasjonen AFS Norge, som er en del av et internasjonalt nettverk AFS International. Vi er en fredsorganisasjon som fokuserer på å øke individers og lokalsamfunns interkulturell kunnskap og erfaring gjennom møter mellom mennesker. På den måten vil man velge dialog fremfor vold når situasjoner tilspisser seg.

Et av våre virkemidler er deltakelse på ettårig skoleutvekslingsprogram. Siden vi er en ideell org., så vil man ikke få noen økonomisk kompensasjon for å ta imot en elev, men de skal ha med seg lommepenger hjemmefra. Som vertsfamilie forplikter du deg til å være «forelder» i et skoleår. Biologisk familie «låner bort» ungdommen sin til vertsfamilien. Hver vertsfamilie vil få en lokal kontaktfamilie å spille på lag med. Lokalkontaktefamilien forplikter seg til minimum å ha kontakt med afser og vertsfamilien hver mnd. Som regel er det mer, og mange har dem også regelmessig på overnatting.

Rundt vertsfamilie og lokalkontaktfamilien er lokallaget. Vi har egen aktivitetsplan gjennom skoleåret og har regelmessig kontakt med alle parter for støtte og support. Elevene søkes av AFS Norge inn på den skolen vertsfamilien ønsker. Som regel går det i orden med skoleplass, men av og til må elevene gå på skole litt lengre unna om nærmeste skole har fulle klasser. I Hamar er dette ikke noe stort problem da vi har flere vgs relativt nærme å velge mellom.

Vi som jobber i lokallaget, prøver å finne vertsfamilier til de elevene som kommer til Norge hver høst. Vanligvis tar vi imot ca 100 elever fra alle verdensdeler i Norge hvert år, og det reiser ut omtrent 150 norske hvert år. Pga pandemien kommer det ikke mer enn 40 til Norge kommende skoleår.

I år har Max fra Grønland (Danmark) søkt på skoleutveksling i Norge. Han driver med langrenn på fritiden sin, og derfor tenkte jeg at dere i skimiljøet i Hamar-området kanskje hadde en familie som kunne tenke seg funksjonen som vertsfamilie for Max. Jeg har «reservert» Max ut mai, så vi har litt tid på oss for å finne en familie.

Vennlig hilsen Synvis Wannag Sele, Leder i AFS Hamar, Tlf. 48073119