Kristoffer meldte seg på Junior-VM diskusjonen og mange gode prestasjoner ellers i helga

Postet av Gudbrand Lien den 16. Des 2018

Kristoffer Kvarstad imponerte med en sterk 3. plass i klassisk sprint på lørdagens Junior-VM mønstringsrenn i Hovden. Det er et godt utgangspunkt for de siste Junior-VM testeløpene som går i Konnerud i midten av januar. Bildet over er fra premieutdelingen på lørdag.

På bildet nedenfor ser vi hvor nære Kristoffer var 2. plass på lørdag. Det er små marginer i toppen.

En annen utøver som imponerer som 2. års senior er Fredrik Helgestad (bildet nedenfor, tat på NM på Gåsbu forrige år). På fredag tok han en meget sterk 35. plass i klassisk sprint i Skandinavisk Cup i Østersund.

På lørdag ble rennene i Østersund avlyst pga. kulde, mens på søndag var Fredrik ikke topp 100.

I tillegg til VM-mønstring i Hovden og Skandinavisk Cup i Østersund var det også HA-sprinten og Ottestadrennet i helgen, som en del av Tour de Hedemarken. En som imponerte der var Jørgen Stigen (bildet nedenfor), ved å vinne M19/20 både på klassisk sprinten lørdag og fristil distanse på søndag. Dette var Jørgens første seiere i Hamar Skiklubb drakt, etter at han meldte overgang til Hamar SK fra Fredrikstad Skiklubb før årets sesong.

En annen nyinnmeldt, Lars Haakon Kvernvolden (bildet nedenfor) "spente også gått fra i helga", med 2. plass på HA-sprinten og 3. plass i Ottestadrennet i M19/20.

I K19/20 gikk Hanne Nilsen (bildet nedenfor, Tina Rusten rett bak Hanne) meget bra på søndag på 5 km fristil i Ottestadrennet, hvor hun ble nr. 2, kun 16 sekunder bak Karen Amalie Norseth (Snertingdal, som også trener med HSK).

Utover disse ovenfor nevnte gode prestasjonene var det også en rekke andre gode prestasjoner i helga. På Hovden fikk Susann Lyngnes (bildet nedenfor) en god 37. plass på lørdagens sprint og 44. plass på søndagens fristil.

Simen Syversen fikk ikke ut alt på lørdag og ble nr. 70. På søndag hadde Kristoffer Kvarstad, Simen Krogstie Bjørgan og Simen Syversen "jevn bra gåing, men siste trøkket manglet", og var da ikke topp 30. På søndagens renn imponerte vår "naboer", dvs. Håvard Hovde og Jonas Vika fra MjøsSki med sterke 4. og 12. plasser.

Bak kulissene gjøres det en kjempejobb. Ronny Syversen kjørte smørebil og smørevogn tur/retur Hovden i helga. Smørebilden nedenfor.

Henrik Sørli (bildet under) og hans team smører "til den store gull medalje".

Noen lager maten og skaper en hyggelig ramme rundt skirenn som på Hovden (bildet nedenfor)

Og gutta har det moro sammen på tur

Og de trener sammen og tester ski sammen før "de fighter mann mot mann" etter startskuddet har gått.

Utover glimtene vist her var det en rekke andre gode prestasjoner av våre, uten at de nødvendigvis får de store avisoppslag. For eksempel ledet Emma Malhaug, nyinnmeldt i Hamar Skiklubb fra Lom, HA-sprint finalen på lørdag, inntil hun brakk staven. Og en rekke andre flotte prestasjoner og opplevelser. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Vi takker så mye Johannes Viken for å bidra med proffe bilder fra søndagens Ottestadrenn!