Flotte prestasjoner på NC/NM junior på Lygna

Postet av Gudbrand Lien den 12. Jan 2020

I helga (fredag 10.1 - søndag 12.1) var det Norgescup junior på Lygna. Lørdagens sprinte var også NM. Arrangementet var prikkfritt gjennomført under flotte vinterforhold (litt vind på lørdag, men det tåler vi).

Hamar SK stilte med en sterk og fyldig tropp. 16 Hamar SK utøvere på fredagens klassisk distanse, og 15 utøvere på lørdagens sprint og søndagens fristil distanserenn.

Den beste resultatet av skiklubb-løperne oppnådde Kristoffer Kvarstad, med en meget sterk 4. plass på lørdagens sprintdistanse i eldre junior M 19/20. Kun 2 hundredeler var Kristoffer bak NM pallplass! Gratulerer! Mads Opsal (på bildet nedenfor) fra Mjøsski fikk her en sterk 6. plass.

Den Hamar Skiklubb utøveren, som sammenlignet med siste års prestasjoner, kanskje viste størst fremgang var Andreas Bjørgen, som går i M19/20. Han fikk en sterk 44. plass på fredagens klassisk distanserenn og sterk 22. plass på lørdagens klassisk sprint etter 14. plass i prologen!

En som også imponerte var Peter Oliver Nergaard, som er nyinnmeldt fra Åslia. Peter går i M 18 og var ikke snauere at han på sprinten tok 3. plass i prologen, og vant sitt heat i kvartfinalen! Han ble utslått i semifinalen, uansett imponerende!

For øvrige resultater viser vi til arrangørens hjemmeside her.

Våre utøverne nyter godt av et utmerket støtteapparat. En stor takk bl.a. til smøreteamet som yter våre utøvere utmerket service ved at alle skiklubbens løpere (og en del andre som får smurt i Hamarbua) stiller til start med topp ski, dag etter dag. En enerom innsats legges ned i smørebua i løpet av en NC helg. Bildet nedenfor viser hovedsmører Henrik Sørli, som har full kontroll hver eneste dag.

Nedenfor en kort videofilm fra helga.

Skulle gjerne hatt med videoglimt at alle, men beklager, noen av dere hadde vi ikke video/bilde av.