Birkebeinerrennet med mange gode HSK prestasjoner

Postet av Gudbrand Lien den 20. Mar 2016

Birkebeinerrennet ble lørdag gjennomført med 44 (med forbehold om feil) gjennomførende fra Hamar Skiklubb. Vi lar Ivar Lome på bildet over representere "Birkebeinerne" fra HSK fra årets renn. Ivar har gått alle Birkebeinerrenn han har hatt mulighet til å starte i siden 1986. (Den gangen måtte en være 20 år for å få starte.) Ivar har tatt merke alle 28 år han har gått, og ikke nok med det, han har vært svært høyt på resultatlista i sin klasse hvert år. I år gikk Ivar på 3.13 og ble nummer 27 i M50. Ivar har også de siste årene vært fast trener (styrke/basis) på mandager for 13-16 åringene i skiklubben.

Raskeste Hamar skiklubbløper var Kristian Græsli (bildet under), som gikk på blanke ski og fikk tiden 2.48 i Menn Elite.

Raskeste kvinnelige HSK løper, til tross for bakglatte ski, var Silje Wilson (bilder under) på 3.48 i K20 og fikk en flott 30. plass i sin klasse.

Flere i de yngre årsklasser debuterte i Birken. Felles for alle 16 åringer og juniorer er at de gjennomførte i flott stil, uten noen form for "kollaps", men tvert i mot: de viste alle skikkelig stayer-evner. Nedenfor er de 4 jentene i alderen 16-18 år som gikk fra Hamar Skiklubb. Marit Sveen (øverst til venstre), med litt bakglatte ski, fikk en god 14 plass med tiden 4.22 i K16. Mathilde Bagnstad Bergersen (øverst til høyre) fikk en flott 5. plass i K18 med tiden 3.55, og var dermed med å bestemme merketiden i denne klassen. Det samme var Mari Robøle Lien (nede til venstre), som debuterte i Birken med en god 5. plass i klassen K16 med tiden 4.08. En flott debut i Birken hadde også Maren Holmsen (bildet nede til høyre), med sterkt gjennomført løp på 4.36 og 22 plass i K16. Alle disse jentene tok merket med soleklar margin.

Vedrørende det å ta merke. Snøforholdene var slik på lørdag at løypene holdt seg dårlig. Det var ikke mange puljene som hadde gått før løypene begynte å "viskes ut", og for de som startet i pulje 7-8 og bakover fikk en tøff tur over fjellet på den måten at det i store deler av trassen var svært dårlige spor. Det medfører at det blir store tidsforskjeller på de som går i de aller første puljene og de som starter bak. De som går i de aller første puljene er typisk de som setter merkekravene i de respektive klasser, mens de som starter bakover skal prestere godt og gå fort for å klare merke.

Likevel, hele 28 fra skiklubben greide merke. Nedenfor vises tider (og mellomtider) på HSK løperne fra årets renn. Fire løpere (muligens flere) som normalt representerer HSK står ikke på listen: Anne Guri Jevne gikk på 4.23 i K50 og fikk en god 27. plass, Vidar Igeltjørn "staket" på sterke 3.00 i klasse ME, Andreas Almlid som gikk på 3.08 og fikk en god 53 plass i M30, og Stein Erik Strøm som gikk på 3,57 i M65 og fikk 33. plass og sitt 37 merke av 37 mulige!!! Gry Karina Kjølle og Thea Kjølle Slette gjennomførte også Birken på en flott måte, på hhv. 5.28 og 4.57. Thea tok også merket.

Oppslag: