Silje til topps på sprinten under University of Vermont Carnival

Postet av Gudbrand Lien den 4. Feb 2017

Silje Wilson studerer for tiden ved University of New Hampshire (UNH) i USA. På UNH studerer Silje bevegelsesvitenskap/ernæringsfysiologi på bachelornivå, hvor hun også har fått idrettsstipend for å konkurrere langrenn ved siden av studiene. I utgangspunktet gjelder stipendet i 4 år som er normaltid for å ta bachelorgrad i USA og det dekker nesten alle utgiftene tilknyttet studiene og oppholdet der. De fleste konkurransene skjer mot 14 andre universitet i EISA ("Eastern Intercollegiate Skiing Association") som utgjør den østre regionen av NCAA ("National Collegiate Athletic Association") hva gjelder skiidrett.

Og Silje presterer veldig godt "over there". På fredag (3. februar) vant hun sprintrennet under University of Vermont Carnival, i konkurranse med 89 andre! Mer om fredagens renn her. Gratulerer så mye!

På lørdagens (4. februar) 10 km klassisk gikk hun også sterkt og fikk en 4. plass. Om lørdagens renn her.

Mens hun i USA konkurrerer for skiteamet på universitet, går Silje for Hamar Skiklubb på renn i Norge.

Silje opplever college rennene i østre regionen av USA som morsomme og på noen områder annerledes enn i Norge. Hun har masse positive erfaringer med oppholdet "over there" og anbefaler andre reiselystne skiløpere å prøve seg på et skiteam i USA. Det er mange norske langrennsløpere som får slike stipend ved universitet i USA der det også finnes to andre regioner i tillegg til EISA, den sentrale (CCSA) og vestre (RMISA), hver med 9 tilhørende universitet.

Lykke til videre Silje!