Tusen takk til alle som bidro til en vellykket Kirkebakken Grand Prix Junior lørdag 19.juni 2021

Postet av Ingrid Robøle den 20. Jun 2021

Å arrangere skirenn i disse Korona-tider har ikke vært lett. Men, på lørdag 19. juni arrangerte vi årets utgave av Kirkebakken Grand Prix, ut fra min oppfatning på en veldig god måte. Årets versjon, pga. disse Korona-tider, ble kalt Kirkebakken Grand Prix Junior, som var en «light» versjon av det tradisjonsrike sprintrennet Kirkebakken Grand Prix. Vi valgte kanskje å ha mer fokus på yngres og junior enn seniorer i årets utgave, og at alle som ville gå fikk gå renn (mange har (nesten) ikke fått konkurrent i vinter), og at alle fikk gå minst to ganger i sprintrennet (vanligvis blir mange slått ut direkte fra prolog i sprintrenn).

Vi føler vi lyktes veldig godt med årets arrangement, som ble avhold ved Vikingskipet. På fredag kl. 14 fikk vi «go» fra Norges Skiforbund om å la alle påmeldte gå (frem til da måtte vi gi startnekt til alle utenom Innlandet). Alle de 121 påmeldte fikk tilbud om å gå, og alle fikk gå minst 2 ganger. Vi opplevde masse blide, innsatsfylte utøvere som tydelig er flinke på å «få ut det beste i seg selv». Moro å oppleve.

Selv om løypene ved Vikingskipet er flate er de nettopp av den grunn kanskje minst like krevende eller mer krevende enn mer kuperte sprintløyper. Dette påpekte også Håvard Solås Taugbøl når han ble intervjuet av speaker Jan Christian Bjørn på lørdag.

Jeg vil med dette takke alle de som har vært med å «trukket i tådene» og bidratt med kjempegod og viktig dugnadsinnsats for å få gjennomført årets Kirkebakken Grand Prix Junior. Avle Christen Bjørn gjorde som løpsleder en kjempeinnsats på alle områder for å dra arrangementet i havn, så en stor takk til Avle. Til å trekke i trådene hadde Avle med seg Pål-Erik Langøigjelten, André Kvarstad, Jo Helgestad, Gudbrand Lien, og undertegnede, som alle hadde viktige bidrag for planlegging og gjennomføring av arrangementet. Jan Olav Andersen (Hedmark Skikrets) var TD, og bidro langt utover hva TD-jobben tilsier, f.eks. også med å rigge stadion fredag kveld og rydde opp på stadion grytidlig på lørdag etter uvær natt til lørdag. Frode Bergersen bidro betydelig med å lage en gjennomføringsplan av selve sprinten. Jon-Anders Bordal (Mjøsski-medlem) gjorde en kjempejobb med all tidtaking, som er en veldig krevende «øvelse» på sprintrenn. Som alltid under Kirkebakken Grand Prix gjør også i år radarparet Jan Christian Bjørn og Jon Anders Gaustad en super speakerjobb. Og, som alltid under Kirkebakken Grand Prix har vi uvurderlig hjelp av våre pensjonister/andre ildsjeler, spesielt i forbindelse med rigging og ryddig av stadion. Med fare for å forbigå flere, så nevner jeg her Erik Neby, Kolbjørn Henjum og Olav Høiås. Vi er heldige som har ildsjeler som disse som stiller opp, gang etter gang!

Det sportslige og idrettsgleden er det viktigste, men årets arrangement har også bidratt til ett solid overskudd som går direkte tilbake til klubben. Camillla Berg fra styret har også vært en viktig bidragyter på sponsor/marked. Og selvfølgelig tusen hjertelig takk til de trofaste sponsorene våre som støtter oss på slike arrangement! Sparebank1 Østlandet, Asko, Innlandet Fylkeskommune og Hamar Kommune er de største, men vi har hatt mange med oss. Mange har også støttet årets arrangement for å holde KGP "varm" og håper at vi kommer sterkt tilbake med en skikkelig folkefest på Stortorget i 2022. Da har KGP 20-årsjubileum!

I tillegg, på selve arrangementsdagen på lørdag var det ytterligere mange som bidro til å gjøre Kirkebakken Gand Prix 2021 til en suksess. Mange takk alle sammen!

Nedenfor er noen få bilder fra lørdagen:

Fra prologstart

Fra heatstart

Fra finalen i menn senior/junior

Etter sprinten har Ragnhild Haga ekstra treningsøkt med 13-14 åringene.

Og Håvard Solås Taugbøl har ekstra treningsøkt med 15-16 åringene.

Kristoffer Kvarstad fikk utdelt "Bragdprisen" fra Hedmark skikrets, her ved leder av Langrennskomitéen Ulf Erik Strand.

Ragnhild Haga i samtaler med Torbjørn Løkken og undertegnede.

Og når rennet er over setter ryddegjengen i gang. Her Pål-Erik Langøigjelten, Kjetil Kjærnes og Stig-Anders Stensby.

Om alt er ryddet på stadion er vi ikke ferdig med arrangementet. Her er garasjen til Kolbjørn Henjum etter rennet, hvor materiell benyttet er hengt opp til tørk.