Takk for alle bidrag i "Drømmeuke" for Hamar Skiklubb!

Postet av Ingrid Robøle den 14. Aug 2016

Denne uka har vi gjennomført World Junior Meeting Roller Ski (onsdag 10.8), Hamar Sommerskiskole (tirsdag 9.8 - lørdag 13.8) og Kirkebakken Grand Prix (KGP) (lørdag 13.8). De to første begivenhetene ble arrangert sammen med Ottestad IL og Vallset IL, mens KGP arrangeres i regi av Hamar Skiklubb alene.

Jeg vil herved takke alle sammen for en kjempemessig dugnadsinnsats gjennom hele uka, og for mange også masse jobbing lang tid i forveien for disse arrangementene. Håper dere har hatt glede av dugnadsjobbingen, og uten tvil dere har bidratt til å skape blest og glede for skisporten og vært med å satt Hamar-området i fokus på "skikartet". I tillegg synes jeg det er viktig å trekke frem hvor positivt det er med samarbeid mellom klubber. Vi blir kjent med mange nye flotte mennesker og vi deler kunnskap med hverandre. Så tusen takk til Ottestad Ski og Vallset IL!

Det er vanskelig å trekke frem noen navn, med fare for at noen føler seg "forbigått". Likevel nevner jeg de som har trukket i de "store trådene". Morten Aspeli, Marianne Myklebust og alle trenerne har mye av æren for at Hamar Sommerskiskole (55 deltagere), som vi nå kommer til å arrangere også neste år, ble en gedigen suksess. Tommy Olsen og Jo Helgestad stod i spissen for et svært vellykket rulleskirenn, i flotte omgivelser på Hedmarkstoppen og Furnes, og med hele juniorverdenseliten på plass (totalt 135 deltakere). I dette arrangementet serverte vi også middag til våre 70-80 utenlandske gjester (inkl. det norske juniorlandslaget) på vår egen Gubbestua. Kirkebakken Grand Prix har utviklet seg til en "merkevare", ikke minst takket være Dag Bjørnstad som trekker trygt i trådene år etter år, og trekker inne den ene stjernen etter den andre, samt bygger på en svært kompetent dugnadsgjeng.

Vi har også mange sponsorer med oss, tusen takk til dere alle!

Bildet øverst viser 4 sentrale personer i år og tidligere år for KGP: Avle Christen Bjørn, Øystein Pettersen, faren til Northug gutta John Northug og Dag Bjørnstad. Nedenfor er noen få glimt fra siste uka. De fleste bildene er tatt av vår lokale stjernefotograf Stein Arne Negård.

Gjengen klar for Sommerskiuka

Sommeskiuka i klatreparken på Helgøya. Her er Åste Yli Myhre.

Simen Sveen illustrerer spensttrening på sommerskiuka

Deltagere på sommeskiuka trener basis i Ankernskogen. En av trenerne på Sommerskiuka, Petter Myhr i blå trøye til venstre i bildet.

Rulleskisprint opp mot Hedmarkstoppen på onsdag. Trenerne Amund Otterstad og Anders Lang Ree til venstre på bildet.

Trenerne (de fleste av dem) på Sommerskiuka planlegger dagen under frokost på Ajer Ungdomsskole (hvor mange av deltagerne bodde gjennom uka).

"Folksomt" opp Vikerbakken under World Junior Meeting Rollerski på tirsdag. Her ser vi glimt av guttene, med vår egen Per Ivar Reinemo med startnummer 51.

Også i jenteklassa var det "kamp om plassene". Her en gruppe av jentene opp Vikerbakken.

På 80-tallet var Olav Høiås leder for langrennskomiteen i Norges Skiforbund. Nå er Olav med, som en av mange skiveteraner i skiklubben som hver år gjør en kjempeviktig dugnadsjobb under KGP. Her blir Olav intervjuet av Avle på lørdag.

Inge tvil Stortorget ser ikke "slik ut" uten en betydelig dugnadsinnsats, år etter år for KGP.

I KGP går en rekke skistjerner. I den sammenheng er det også viktig at lokale lovende utøvere får prøve seg mot eliten. De to til høyre på bildet er Lars-Haakon Kvenvolden (OIL) og Simen Syversen (HSK), klare til start i sitt heat.

Det er ikke hver dag du står på startstreken med Maiken Marit! Startnummer 202 er vår egen Marit Sveen.

Selv om tidligere VM-mester Devon Kershaw (316) og OL-mester Øystein Pettersen (317) stod på startstreken var ikke vår egen Fredrik Helgestad (315) mindre beskjeden at han tok ledelsen på den 1. av de 3 runde de gikk.

Mellom prolog og finaler har vi de siste 2 år lagt inn "Ungdomsstafetten" under KGP, noe vi også hadde i år. Tror dette er et viktig innslag, hvor også de unge får prøve seg i samme renn som "de store" foran et stort hjemmepublikum. På bildet seg vi guttene klare til start. Startnummer 4 er HSKs Vegard Ranestad.

Siste etappe i Ungdomsstafetten går, med Hedda Bakkemo fra Gjvik Skilubb (nr 3) ut i tet. Startnummer 6 er Anne Tjærnes fra HSK.

Maiken spurtslår Ingvild og vinner dameklassen av KGP 2016.

Kasper Stadaas spurtslår Eirik Sverdrup Augdal og vinner herreklassen av KGP 2016.

Og dermed er KGP 2016 over, og våre speakere og tidligere toppløpere Jan Christian Bjørn (til venstre) og Jon Anders Gaustad (til høyre) kan puste lettet ut. Jan Christian og Jon Anders sammen med Avle Christian Bjørn gjør en glimrende speakerjobb år etter år på KGP.