Kirkebakken Grand Prix junior 19. juni

Postet av Gudbrand Lien den 11. Mai 2021

Kirkebakken Grand Prix junior er en "light" versjon av det tradisjonsrike sprintrennet Kirkebakken Grand Prix, og går av stabelen lørdag 19. juni ved Vikingskipet på Hamar.

Resultater

Noen få glimt fra løpet

Mats Opsal

Kort glimt fra finalen i junior/senior herrer.

Håvard Solås Taugbøl har her, etter sprinten, trening med 15-16 åringene.

Ragnhild Haga har her, etter sprinten, trening med 13-14 åringene.

Kristoffer Kvarstad fikk utdelt Bragdpris av Hedmark Skikrets ved langrennskomiteens leder Ulf Erik Strand.

Konkurranseform

Rennet går som sprintkonkurranse i fristil på rulleski. Det blir 10 klasser (aldersklasser som i kommende sesong): J/G 13-14, J/G 15-16, K/M 17-18 (yngre jr), K/M 19-20 (eldre jr) og K/M senior. Yngre junior, eldre junior og senior går felles prolog og heat.

Startlister

Vedlagt her Kirkebakken Grand Prix Junior_2.PDF finner du startlister. Ved en feil i Sportsadmin, manglet ved påmelding en del brikkenummer. Vi har innhentet manglende brikkenummer for de fra Innlandet. Vi ber om at alle sjekker at brikkenummer er riktig. Hvis feil brikkenummer, send snarest SMS til Jon-Anders Bordal, telefonnummer: 481 73 401. På en del utøvere utenom Innlandet mangler brikkenummer. Også de det gjelder, melder fra på SMS til samme telefonnummer.

Tidsplan

Aktivitet
Tilgang til stadionområdet
fra kl. 9.00
Prolog
kl. 10 - ca. 10.40
Heat
ca. kl. 10.45 - 12.15

Starttider heat (endringer kan forekomme)

Gjennomføringsopplegg av sprinten

• "Akershusmodellen" for 13-16 år
  • Fullt sprintprogram for junior/senior

"Akershusmodellen": alle går prolog, de 12 beste går til semifinaler, de fra plassnummer 13 og utover havner i plasseringsheat (plass nr 13-18, plasseringsheat 1: 19-24, plasseringsheat 2; ...). Dvs. kvartfinaler utgår, og alle får gå minst 2 ganger. Mer om Akerherhusmodellen finner du her.

Løype

Løypetraséen er ca. 800 meter, der senior og junior går to runder (ca. 1500 meter).

Løypekart her:

Oppvarming foregår på gangstien sørover for arena og mot Ottestad (Stangebrua).

Arenakart her:

EmiTag brikke

• Løperne bruker sine egne EmiTag brikker, så husk den! (Vi har noen få leiebrikker tilgjengelig, dersom noen glemmer sin egen.)

Startnummer

• Hentes ut i sekretariatet individuelt av hver løper.

Rulleski

• Utøverne går konkurransene på lånte rulleski med II-hjul, utlånt fra IDT-Sport. Låneski til prolog og finaler lånes ut før hver enkelt start.
  • Oppvarming foregår på egne rulleski.

Tilgang til løype- og konkurranseområde

Tilgang til løype-/konkurranseområdet er kun forbehold utøverne og funksjonærer.

Kiosk

Kafeteriaen på Vikingskipet er åpen. Der er det også toalett.

Parkering

På parkeringsplassen sør for Vikingskipet (i retning Stangebrua).

Rennleder og TD

Rennleder: Avle Christian Bjørn, Mobil: 419 00 220, Email: bjorn-tr@online.no

TD: Jan Olav Andersen, Hedmark Skikrets.

Treningsøkt med Ragnhild og Håvard

Håvard Solås Taugbøl fra Lillehammer er en av verdens beste skisprintere. Han imponerte i VM med å ta bronse på en stor norsk dag. I tillegg til å konkurrere på lørdag skal han veilede 15- og 16 åringer fra Ottestad, Vang og Hamar Skiklubb i en egen treningsøkt med fokus på teknikk. Denne økten starter umiddelbart etter finalen.

Parallelt med økten vil Håvard vil det for 13-14 åringene og de øvrige 15-16 åringene som har gått KGB tilbys en teknikkøkt som ledes av Ragnhild Haga. Ragnhild er utvilsomt velrennomert, hvor høydepunktene er når hun ble individuell olympisk mester på 10 km fristil og olympisk mester i 4 x 5 km stafett sammen med Ingvild Flugstad Østberg, Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Marit Bjørgen i vinter-OL 2018 i Pyeongchang.

Mye inspirasjon og læring i vente for unge skiløpere.

Covid-19

Hamar Skiklubb kommer tilbake med mer informasjon når det nærmer seg og en ser hvilke regler som gjelder for gjennomføring pga. covid-19.

Smittevernplanen for rennet kan lastes ned her:

KIRKEBAKKEN GRAND PRIX JUNIOR 2021 SMITTEVERNPLAN.pdf